Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Lima, Peru van Ellen Vangansewinkel - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Lima, Peru van Ellen Vangansewinkel - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Door: jufellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 Januari 2011 | Peru, Lima

Hallo allemaal,

Hoe gaat het met jullie?

Ik heb gehoord dat het in België heel hard gesneeuwd heeft. Wat zullen jullie weer veel pret gehad hebben op de speelplaats, net zoals vorig jaar!

Hier in Lima is alles goed. Het begint hier zomer te worden, dus hier is het lekker warm.
Dat was wel een beetje raar met Kerstmis op komst. Overal stonden kerstbomen, en was het versierd voor Kerstmis. Maar doordat het zo warm was, leek het kerstgevoel niet echt te komen.

We hebben wel een kerstfeestje gehad op school. Dat was heel leuk. We hebben geknutseld, verhalen geluisterd, liedjes gezongen en pannenkoeken en fruitsaté’s gegeten.

Ook is Sinterklaas naar Lima gekomen! Vooraf was het wel een beetje spannend of hij wel zou komen. Gelukkig stuurde de Sint een brief waarin hij vertelde dat hij ging komen. Hij had alleen een klein probleempje. Zijn paard kon niet meekomen naar Lima en nu moesten de Pieten een ander vervoermiddel zoeken. Want te voet kon hij al die pakjes in Lima niet gaan brengen. De Sint vroeg of de leerlingen hen daarbij konden helpen. Natuurlijk hadden de kinderen heel goede tips voor de Pieten, zoals: een taxi, een fietstaxi, een nieuw paard, een auto, een lama…

Op het sinterklaasfeest wisten we nog niet of de pieten voor een oplossing hadden gezorgd. Maar opeens zagen we twee Zwarte Pieten op het dak staan met een neplama! De Sint kon er gelukkig mee lachen, die pieten toch…
Het werd een leuke dag. Alle kinderen mochten bij de Sint komen, en er waren ook leuke spelletjes om te doen. Zo konden de kinderen de pietenmacarena dansen, cadeautjes in schoorstenen gooien, pepernoten poepen…

Met Kerstmis zijn we naar Cusco geweest. Dat is een stadje in het zuiden van Peru. Hier is nog heel veel te zien uit de tijd van de Inca’s. Het gezicht van de mensen lijkt ook een beetje op het gezicht van Indianen.

Kerst was heel fijn! We hebben brood, warme choco en speelgoed uitgedeeld aan de kinderen die op straat leven. Zij hebben geen huis en waren heel blij met onze cadeautjes. Er kwamen 300 kinderen en ook nog ongeveer 300 volwassenen. We hebben dus heel wat mensen gelukkig gemaakt, en dat gaf een goed gevoel. Want Kerstmis is eigenlijk toch delen met elkaar hé!

Oudejaar hebben we op het strand gevierd in Lima. Ook dat was heel leuk. In de zomer gaan bijna alle mensen in het weekend naar het strand. Wij dus ook!

Morgen vertrekken we naar Colombia, het buurland van Peru. We moeten even het land uit om ons visum te verlengen. We gaan naar de hoofdstad, Bogota, en daarna naar het noorden, naar Cartagena. Dat is aan de Caribische kust. De stranden zijn er heel mooi, en het water blauw. Ook gaan we een natuurpark bezoeken! Ik heb er zin in!

Hoe gaat het met jullie allemaal? Op de foto’s die jullie bij de brieven hadden gedaan, zag ik dat jullie allemaal al zo groot geworden zijn! Wat zijn jullie toch knapperds!
De kinderen hier zijn blij met jullie brieven en zijn er weer eentje terug aan het schrijven. Dus binnenkort mogen jullie weer internetpost verwachten.

Nog steeds lees ik jullie wensen elke dag, en ik geniet er elke dag van!

Spaanse les:
Feliz Navidad = gelukkig kerstfeest!
Feliz año nuevo = gelukkig Nieuwjaar!
En dat wens ik jullie allemaal toe!

Tot snel!

Groetjes uit het zonnig Lima, van juf Ellen

• 23 Januari 2011 - 10:13

Claudine Paredis:

Amai, Ellen!! Echt chapeau wat je daar allemaal doet en wat een ervaringen!!!! Ga je nog héél lang van kunnen nagenieten, dunkt me! Groeten!!

• 23 Januari 2011 - 18:45

Elie:

prachtig wat jullie daar allemaal doen !!

• 28 Januari 2011 - 16:05

Imke:

Gelukkig nieuwjaar!!!
    En ik vind het ook prachtig wat jullie daar allemaal doen.

• 12 Oktober 2011 - 11:55

Mirthe:

het is echt tof dat je dit doet